Scenic Byway en omweggetje - Reisverslag uit Georgetown, Verenigde Staten van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu Scenic Byway en omweggetje - Reisverslag uit Georgetown, Verenigde Staten van Cobi en Wil Dijkhuizen - WaarBenJij.nu

Scenic Byway en omweggetje

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi en Wil

10 September 2007 | Verenigde Staten, Georgetown

Wonder boven wonder op een zondagmorgen waren we vanochtend al om 9 uur bij het hotel weg. Op weg naar Georgetown, Colorado, om te overnachten. Vanaf Moab loopt een Scenic Byway praktisch helemaal langs de oevers van de Colorado rivier richting Interstate 70. Dus waarom zouden we die niet nemen i.p.v. de gewone weg. Het eerste gedeelte van de weg rijdt je helemaal door een rode canyon en later wordt het dal een stuk breder en kun je ook een aantal keren stoppen op mooie punten zoals bij de historische Dewey Suspension Bridge. Deze brug werd in 1914 ontworpen en gebouwd om het gewicht van 6 paarden, 3 karren en 4000 pounds aan vracht te kunnen dragen. Schijnt in die tijd een architectonisch hoogstandje te zijn geweest. Even verderop zagen we een aantal roofvogels zweven en dat moest Wil natuurlijk even van dichterbij bekijken. Het bleken kalkoengieren te zijn die vanuit hun overnachtingsplaats op zoek waren naar thermiek om prooi te kunnen zoeken. Door de thermiek komen ze hoger in de lucht, min of meer als een zweefvliegtuig.

Na een eindje over de Interstate en het bekijken van de kaarten kwamen we tot de ontdekking dat als we zo doorreden om een uur of 3 ’s middags al in Georgetown zouden zijn. Maar ons oog viel op een park tussen Fruita en Grand Junction in Colorado, vlakbij de Interstate gelegen: Colorado National Monument. Volgens onze reisgids zouden er bizar gevormde rode rotsen zijn. Nou die wilden wij na gisteren in het prachtige Arches ook wel eens zien. Dus bij Fruita van de weg af en naar dat park toe. Nou is een National Monument meestal wat kleiner dan een National Park, maar deze was toch wat groter dan we hadden gedacht aan de hand van de beschrijving in onze gids. Je klimt over een mooie weg naar boven en rijdt dan zo’n 23 mile over de Rim Rock Drive, hier en daar letterlijk langs de rand van de afgrond en dat zonder vangrail of iets, alleen af en toe een klein muurtje. Het hoge land van het National Monument rijst meer dan 2000 voet boven de grote vallei van de Colorado River uit en het park ligt precies op de rand van die afscheiding. Je rijdt dus echt over de rand (rim). Er zijn vele uitzichtpunten met namen als: Book Cliffs View, Grand View, Coke Ovens Overlook, Artist Point en Highland View. Op al die plekken zijn er adembenemend mooie uitzichten en kijk je erg ver weg helemaal tot aan het gebergte aan de overkant van de vallei. Alleen is dat op de foto’s moeilijk te zien omdat het door de warmte (ruim 30 gr.) heiïg was. Op de picknickplaats in Devils Kitchen hebben we een boterham gegeten en toen begon de zon al weg te kruipen en kwamen er donkere wolken aan. In een tijdbestek van nog geen uur was het helemaal bewolkt maar regen hebben we verder niet gehad. Alles bij elkaar hebben we 3 uur over de Rim Rock Drive gedaan maar wel met veel plezier.

Via Grand Junction kwamen we weer op de Interstate 70 terug en ging het richtig Georgetown. Onderweg klom de weg behoorlijk en kwamen we nog door mooie on-Amerikaanse skidorpen (qua huizen en bebouwing) zoals Vail en Copper Mountain. Tussen Vail en Copper Mountain kwamen we ook nog over de mooie Veil Pass op 10.666 feet hoogte (ca. 3200 m). Net voorbij Veil Pass lag een rest area waar we nog even zijn gestopt, daar overviel ons de kou, al hadden we geen idee hoe koud het was. Het is wel vreemd dat er op die hoogte gewoon een snelweg ligt. Da’s in Europa nergens zo. Tegen zessen kwamen we aan bij het Super-8 Motel in Georgetown en weer schrokken we van de kou. Nadat we ingecheckt hadden maar eens op de computer het weerbericht bekeken voor Georgetown en het bleek dat er vanavond hier een temperatuur van 14 gr. was, geen wonder dat wij het koud hadden. Ook blijkt Georgetown op een hoogte van 2584 m te liggen, dus is het niet zo gek dat het hier kouder is. Lange broek aangetrokken en een vest en in het dorp (beetje western- achtig dorpje) naar het New Prague Restaurant. Binnen was het ook allemaal Praag wat de klok sloeg (foto’s aan de muur) en je kon er o.a. goulash en Wiener schnitzel eten. In elk geval hebben wij er lekker gegeten. De weersverwachtingen voor morgen zijn erg slecht, maar dat zien we morgenochtend wel weer. Eventueel kunnen we onze plannen immers altijd nog aanpassen en iets anders gaan doen mocht er laaghangende bewolking zijn. Dan is er nl. niks te zien in het Rocky Mountain National Park.

• 10 September 2007 - 06:08

Anton En Lenie:

Hallo Coby en wil, zo wij moesten even de reisverhalen van een week van jullie lezen. Wat een mooie foto's en een gezellig reisverslag. Wij zijn weer terug van de Ardennen, waren een paar leuke dagen. De citadel van Dinant gezien en de tuinen van Annevoie. Dat is een tuin met allemaal fonteinen etc. Verder veel gewandeld, de omgeving is prachtig. Vanmorgen vroeg al weer werken voor het Veldhovens Weekblad, dus jullie reisverslag van vandaag al gelezen. Geniet er verder maar fijn van.
    Groetjes Anton en Lenie

• 10 September 2007 - 06:29

Rianne:

Goedemorgen Cobi en Wil,

eerst wat gepoetst en dan pas reageren naar jullie.

ja, koud, dat komt voor, maar gelukkig had je een vestje bij je.
    het is te merken dat het hier ook friser wordt, 's morgens en 's avonds, overdag kan het nog wel lekker zijn. maar zonder jas weg is niet meer verstandig.
    gisteren zo'n lekkere klungeldag gehad, niet weg hoeven, hier wat aan gedaan, daar wat aan gedaan. alles op ons gemakt.
    geniet van de laatsten dag.
    groetjes,
    Rianne en de rest van de family.